Maszynista to definitywnie zawód należący do grupy obarczonej bardzo wysoką odpowiedzialnością, musi bowiem dbać o bezpieczeństwo całego składu, którym podróżuje czasami zdecydowanie ponad sto czy dwieście osób. Nic więc dziwnego, że maszyniści muszą odbyć bardzo ważne kursy, w których zaznajomią się z specyfiką zawodu, a przede wszystkim nauczą się obsługiwać lokomotywę pełną najrozmaitszych pokręteł i przełączników. Mile widziane w pracy maszynisty jest wykształcenie inżynierskie na kierunkach takich jak transport czy logistyka. Może to ułatwić podjęcie pracy i poradzenie sobie szybko z nauką systemu działania lokomotywy. Oczywiście szczegółowe wymagania wobec kandydatów różne są w zależności od przewoźnika. Obecnie na polskich torach królują Przewozy Regionalne, czyli tak zwane Polregio dla połączeń lokalnych oraz PKP InterCity dla przewozów międzymiastowych. Druga spółka jest obsługiwana w całości przez państwo, natomiast pierwsza od paru lat należy do samorządów. Samorządy województwa powodują także swoje, całkowicie zależne od siebie kolejne spółki, najczęściej stosując ten same cennik co Przewozy Regionalne. Istnieją więc Koleje Wielkopolskie, Koleje Małopolskie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Mazowieckie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna itd., które odbywają swoje kursy na lokalnych trasach.
Pytanie brzmi ile zarabia maszynista? Każdy z tych przewoźników może oferować inną płacę dla maszynistów i tak się niestety dzieje – nie ma określonego wynagrodzenia, jakie ma dostawać osoba kierująca pociągiem. Według wyliczeń specjalistów średnie wynagrodzenie brutto wynosi na tym stanowisku 5 178 złotych, ale oczywiście należy od tego wyliczyć wszystkie świadczenia i kwota spadnie minimalnie o tysiąc. Oczywiście średnia znaczy tyle, że istnieje grupa maszynistów, która zarabia mniej i takich, która zarabia więcej. W dużej mierze determinowane jest to od miejsca pracy. Polska nie rozwija się bowiem tak samo szybko, więc maszynista wykonujący swoją pracę na terenie Wielkopolski lub Dolnego Śląska zarobi statystycznie więcej niż kolega po fachu z Podkarpacia czy Podlasia. Zarobki determinowane są także przez kapitał firmy, w której są oni zatrudnieni, o czym była mowa wyżej. Ewentualnymi rzeczami, które mogą zaważyć o wyższej pensji mogą także być dodatkowe wykształcenie np. wyższe inżynierskie, a także staż pracy. Jak w każdym bowiem innym zawodzie, także maszyniści z doświadczeniem nabywają także kolejne dodatki do pensji.
Maszyniści są więc dosyć specyficzną grupą, ponieważ zarobki są niezwykle rozchwiane w zależności od regionu i firmy. Teoretycznie większość polskich pociągów jeździ pod szyldami spółek państwowych i samorządowych, ale w tym wypadku nie działa tutaj ściśle przyjęte w ustawach wynagrodzenie, a raczej metody czysto wolnorynkowe. Warto dodać, że na zawód maszynisty decydują się zazwyczaj mężczyźni, według badań stanowią oni aż 94% tej grupy zawodowej. Są to też ludzie, którym nie przeszkadza życie w podróży i elastyczne godziny, pociągi bowiem jeżdżą o każdej porze dnia i nocy.