Ryż w kuchni

Ryż można wykorzystać w kuchni na wiele rozmaitych sposobów. Ma neutralny smak i bardzo delikatny aromat, dlatego nadaje się do wzbogacanie dań zarówno w wydaniu na słona, jak i na słodko. Ryż jest zdrowy i bogaty w błonnik, dlatego warto sięgać po niego, jak najczęściej. Dzięki swej delikatności bardzo łatwo zjednuje sobie przychylność najmłodszych smakoszy. Dlatego można go podawać nawet niemowlętom, jako jeden z pierwszych bardziej treściwych produktów w ich diecie.

Ryż jest dość prosty w przygotowaniu, ale aby wydobyć jego wszystkie walory, należy przestrzegać kilku zasad. Przede wszystkim nasuwa się pytanie, ile gotować ryż, aby był idealnie miękki, ale też nie rozpadł się do postaci białej, wodnistej brei. Tak prawdę, to ile będziemy gotować ryz, zależy od tego, do czego ma być użyty. Czasem potrzebujemy go do dań z warzywami, jako podstawę dania obiadowego, wtedy powinien być sypki. Jeśli zaś chcemy z niego zrobić ryżowe kulki, lub użyć jako spoiwa dla innych składników, wówczas lepiej sprawdzi się wersja bardziej miękka i zbita.

Różne efekty możemy osiągnąć dzięki innym metodom obróbki. Zacznijmy od popularnych woreczków z ryżem, które można kupić w każdym sklepie. Nie jest to złe rozwiązanie. Jeśli szukamy szybkiego sposobu na błyskawiczny posiłek i nie mamy zbyt wiele czasu na stanie nad garnkami, woreczki świetnie się sprawdzą. Wystarczy wrzucić je do osolonej wody i gotować na małym ogniu pod przykryciem ok. 15 min. Nie ma jednak co się oszukiwać- tak przygotowany ryż straci wiele ze swych wartości, ponieważ zostaną one wypłukane z wodą. Nasionka raczej nie będą sypkie, a posklejane. Woreczek zdecydowanie utrudnia równomierne pęcznienie ryżu.

Aby ryż zachował swoje właściwości należy go gotować luzem. zdecydowanie lepiej jest kupować ryż na wagę. Będzie to nie tylko zdrowsze, ale i bardziej ekonomiczne, ponieważ ryż na wagę jest po prostu tańszy. A prawidłowe ugotowanie takiego ryżu jest dość proste. Należy tylko pilnować odpowiednich proporcji. Na jedną szklankę ryżu przypadają dwie szklanki wody. W zależności od tego, jak dużo ryżu potrzebujemy, ilość należy zmniejszyć lub zwiększyć, zachowując proporcje. Ryż wsypujemy do garnka, zalewamy wodą, dodajemy szczyptę soli i stawiamy na małym ogniu. Będzie się gotował ok 15 min, ale co jakiś czas należy go przemieszać.

Pamiętajmy o tym, że ryż powinien gotować się na bardzo małym ogniu i pod przykryciem. Jeśli wydaje nam się, że zaczyna się przypalać, można wyłączyć palnik i pozostawić ryż pod pokrywką na kilkanaście minut. To znacznie wydłuży czas przyrządzania, ale nie zmieni właściwości ryżu, ponieważ pod parą dojdzie on równie dobrze, jak na wolnym ogniu. Potem należy delikatnie i stopniowo przemieszać ryż za pomocą widelca- jeśli chcemy, aby był sypki. Najważniejsze jest to, że nie straciliśmy ani odrobiny smaku i wartości ryżu. Ziarna wchłonęły cały płyn, a więc całe dobro pozostało w garnku. Tak przygotowywany ryż może być podstawa wielu dań, sałatek, risotto, zup, gołąbków czy puddingu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *